Oplysningsmur

På Odense Hovedbibliotek byggede vi i efteråret 2020 en oplysningsmur om FN’s Verdensmål nr. 4: Uddannelse til alle. Oplysningsmuren er en installation, der består af billeder, effekter, skrevne og indtalte fortællinger, der alle belyser adgang til uddannelse eller mangel på samme i Uganda i dag. ”Uddannelse er en ret, som alle mennesker har krav på”. Det står der i FN’s erklæring om menneskerettigheder fra 1948, og ”den skal være gratis, i det mindste på de elementære og grundlæggende trin”. Lige nu starter danske børn og unge med største selvfølgelighed på et nyt skoleår, men i 2020 er det stadig ikke alle verdens børn, der kommer i skole. Fra FN forlyder det, at andelen af børn, der kommer i skole og gennemfører grundskolen, er steget til 90 procent gennem de sidste årtier. Der er så fortsat 10 procent, der står uden for skolen. Mange af dem kommer fra Afrika, syd for Sahara, bl.a. fra Uganda.